jueves, 1 de julio de 2010

La Ley del Embudo II

De la revista de la Guardia Urbana obtenemos una jugosa información sobre las normativa que rige la relación de Barcelona con sus ciudadanos peludos.

Destacamos la irregular fuerza de la aplicación del norma y el retraso en la concreción de algunos de sus puntos. No se ven escaparates en las tiendas de animales pero se mantienen la inadecuación de muchas de las instalaciones donde viven, se exhiben y se "venden"/casi regalan animales (como el CAAC). Otro punto es que parece diferenciarse el abandono con y sin riesgo: no hay abandono que no comporte riesgo. Un perro suelto, abandonado, sin dueño, deambulando por la vía pública tiene como mínimo riesgo de atropello y no queremos pensar en los otros riesgos que empiezan por desnutrición, deshidratación, estrés máximo, etc. Si cada perro que acaba en el CAAC hubiera significado una sanción al dueño que le abandonó, igual la situación sería otra. ¿Pero qué hace una persona que ya no quiere/no puede seguir con su compañero o que no lo ha considerado como tal? Los ciudadanos no pueden entregar su perro/gato a la perrera tal cual, y acaban siendo derivados a la ya de por sí sobrecargada Lliga Protectora d'animals de Barcelona (entidad privada) por los trabajadores del CAAC (centro público) que no admiten a los animales si no son recogidos por la Vet-Movil. Una norma que potencia la picaresca y lo que es más dramático, el abandono impune e incontrolado de perros y gatos.
En último lugar, pero no menos importante, sorprende que en la ordenanza se contemplen multas y su convalidación (servicios que sustituyan la sanción económica), y que en cambio a los voluntarios del CAAC multados se les niegue (eventualmente) tal posibilidad.
Como postdata recordar que han pasado 6 años desde la entrada en vigor de la Ordenanza y que sólo ahora están cerca de cerrarse las paradas de animales de la Rambla (teóricamente, habrá que ver si se hace efectivo), que el CAAC ha empeorado en la gestión y sus instalaciones son más deficientes que nunca, que los abandonos proliferan ya que tampoco se cumplen las sanciones y que desde que existe el desafortunado "Programa del voluntariado" las multas y las cartas de advertencia a voluntarios se han multiplicado un 700% . Los voluntarios que prestan atención a los animales van disminuyendo, más animales, peor atención y menos voluntarios: una ecuación vergonzante para la orgullosa Barcelona.
...
"La protecció, tinença i venda d’animals
La segona entrega de la secció Marc Legal aborda l’aprovació definitiva per part del Plenari del Consell Municipal, en data 22 de desembre de 2003, de l'Ordenança sobre la protecció, la tinença i la venda d'animals. Aquesta normativa va entrar en vigor efectivament el dia 10 de gener de 2004.
La nova ordenança que refon la normativa municipal sobre el tema, parteix de la Declaració Universal dels Drets dels Animals aprovada per la UNESCO i ratificada per les Nacions Unides, que estableix que els animals són éssers vius sensibles amb drets que l'espècie humana ha de respectar.
Del text, destaca la regulació dels establiments de venda, cria i manteniment d'animals; el règim jurídic de la tinença d'animals domèstics i salvatges en captivitat; el règim jurídic de la venda d'animals i el règim sancionador, que s'ha adequat a la recent Llei 22/2003, de 4 de juliol.
D'entre les infraccions molt greus, sancionables amb multes de 2001 fins a 20.000 euros, destaquen, a banda dels maltractaments molt greus, l'abandonament d'animals si els pot comportar un risc de danys greus, l'esterilització, mutilació i sacrifici sense control veterinari o el manteniment sense l'alimentació necessària o en instal·lacions inadequades, si els riscos per als animals són molt greus.
Entre les infraccions greus, sancionables amb multes de 401 a 2.000 euros, cal destacar el no vacunar o no realitzar els tractaments obligatoris als animals de companyia, fer venda ambulant d'animals fora de mercats autoritzats, no lliurar la documentació exigida en tota transacció d'animals o l'abandonament d'animals que no comporti risc.
Entre les infraccions lleus, sancionables amb multes de 100 a 400 euros, ressalten l’incompliment de les obligacions d'identificació i d'inscripció dels animals de companyia, l’exhibició d’animals als aparadors dels establiments, les exhibicions ambulants d'animals com a reclam, o l’afectació psicològica psicològica dels animals. Els gossos potencialment perillosos, la sanitat, la disciplina de mercat i la defensa dels consumidors i usuaris tenen un règim sancionador específic.
Destaquen com a infraccions molt greus d'aquesta última matèria, sancionables amb multes defins a 1803,04 euros, permetre als animals domèstics dipositar les seves deposicions i miccions en parcs i jardins d'ús per als infants i tenir gossos en parcs infantils o jardins d'ús per a infants i el seu entorn.
L'ordenança estableix també, amb caràcter general, que la sanció de multa pot ser substituïda per sessions formatives, participació en activitats cíviques o altres tipus de treballs per a la comunitat; de la mateixa manera que informa que els agents de l'autoritat poden comissar immediatament els animals quan hi hagi indicis racionals d'infracció del que disposa l'ordenança.
"

http://www.bcn.cat/guardiaurbana/pdf/revista/ca/12/revi_12_G.21.pdf